Injectoren testen

Een goede test van een injector begint met een testbank waarbij gebruik gemaakt wordt van officiële testdata en waarbij de praktijkomstandigheden zo goed mogelijk worden nagebootst. De injector moet zeer nauwkeurig worden aangestuurd. Tijdens een test kunnen drukken van 1800 bar of hoger gehaald worden.

Door de omstandigheden in de auto zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen in een testsituatie is het testuitslag het betrouwbaarst. Tijdens een goede test van een common rail injector wordt het volgende gemeten:

  • Opbrengst
  • Retour
  • Reactietijd
  • Drift

Alleen met deze controles ontstaat een volledig beeld van de injectorconditie.

Retourlek

De retourlek van een common rail injector wordt door menigeen aangezien als de belangrijkste test.

Bij metingen op de auto wordt snel aangenomen dat als retouropbrengsten redelijk tot gelijk zijn, de injectoren in orde zijn. Dit is echter niet het geval! Met het meten van de retouropbrengst kan op geen enkele manier een beeld over de ingespoten brandstofhoeveelheid gegeven worden.

Door het meten van de retouropbrengst krijgt de monteur snel een beeld of er een probleem met een injector is. Alleen bij druk -of drukregelproblemen is het controleren op retourlek waardevol. Tijdens testen op onze testbanken wordt de retouropbrengst altijd gemeten.

U ontvangt altijd een testrapport van ons zodat u de uitslagen nog eens kan nalezen.