Bacteriologische vervuiling van brandstof

27-11-2016

Stilvallen door pech onderweg is vervelend. Te kort schietend onderhoud is vaak de oorzaak van dergelijke situaties. Het wordt pas écht vervelend wanneer miljoenen kleine beestjes in de brandstoftank hun vernietigende werk doen.

Bacteriologische vervuiling ontstaat door water in de brandstof waardoor het onder bepaalde omstandigheden in rap tempo kan wemelen van “beestjes” in de tank. Oliemaatschappij of het merk van het vervoermiddel staan helemaal los van bacteriologische vervuiling. Het ontstaat door een microbiologisch proces waarbij dieselolie, water en de juiste temperatuur de belangrijkste ingrediënten vormen.

 

Naast dieselolie is vuil in de tank een uitstekende voedingsbodem. In alle gevallen is water essentieel.

 

Niet zozeer door het water zelf, maar veel meer door de vernietigende werking die de bacterie veroorzaakt. Deze bacterie scheidt een bepaald zuur af. En juist dit zuur heeft een vernietigende werking op stalen tanks of, nog erger, op vitale delen van het brandstofinspuitsysteem zoals de pomp/injectoren. Voordat het zover is, hebben zich er doorgaans al eerdere filterproblemen voorgedaan. Dat laat zich meestal vertalen naar trekklachten van het voertuig. Bij een bacteriologische vervuiling is de binnenkant van het filter volledig dichtgeslibd met een slijmachtige pikzwarte laag tot gevolg.

 

De bacterie is in de dieseltank op de bodem ontstaan. Water is zwaarder dan dieselbrandstof en precies op het scheidingsvlak van dieselbrandstof en water groeien bacteriën onder invloed van een hoge temperatuur. Hoge temperatuur ontstaat bijvoorbeeld door de zon die de tank opwarmt van buitenaf en door de hoge temperatuur van de retourbrandstof die van binnenuit de temperatuur van de brandstof toe laat nemen.

 

Er is maar één remedie: het brandstofsysteem reinigen met een bacteriedodend middel zoals Moton Bacterie Killer. Dit middel is een additief die aan de dieselbrandstof wordt toegevoegd en  bacteriegroei in een brandstoftank aanpakt door de bacterie te doden die vervolgens wordt afgevoerd naar het filterelement. Het filter moet na de behandeling daarom ook vervangen worden. Een preventieve bescherming wordt al geboden als er slechts 10ml via de handige doseeropening wordt toegevoegd aan 50 liter brandstof. Bij ernstige vervuiling wordt er 25 ml toegevoegd aan deze hoeveelheid brandstof om het juiste resultaat te behalen.

 

Overige vervuilingen in dieselbrandstofsystemen worden aangepakt met Diesel System Cleaner van het merk Rapid Specialty dat voldoet aan de EN590 norm voor dieselbrandstoffen. Dit is een reinigend diesel additief dat het gehele brandstofsysteem van de brandstoftank tot en met de injectoren reinigt, smeert en beschermd. Tevens wordt het brandstofverbruik geoptimaliseerd en zorgt dit product voor schonere uitlaatgassen. Het product reinigt ook verbrandingsruimtes en zuigerveergroeven waardoor blow-by gassen en inwendige motorvervuiling tot een minimum worden beperkt. Indien dit product jaarlijks preventief wordt toegepast kunnen veel problemen met vervuiling voorkomen worden.

 

Beide producten hebben wij sinds kort aan ons assortiment toegevoegd!